Expressiv text
Nytt betygssystem!
Regeringen vill införa ett nytt betygssystem med fler steg än vi har idag. Mellan år 2010 och 2012 kommer dagens betyg som är från Ig-Mvg förmodligen att bytas ut mot betygen i en skala som innehåller sex steg och även en sjunde markering. De fem stegen A-E är godkända betyg och F är icke godkänt. Den sjunde markeringen kommer att visas som ett streck på papperet och ersätter den tomma ruta vi har idag, där det inte går att värdera elevens kunskapsnivå, till exempel på grund av frånvaro.
Jag är för det här förslaget och tycker det verkar mycket effektivare än dagens betygssystem. Alla elever som ligger på G-nivå i ett ämne idag har väldigt varierade kunskapsnivåer eftersom betyget G är så väldigt omfattande. En elev kan ligga precis på gränsen till IG medan en annan ligger strax före VG, dock är detta ingenting man kan se i slutbetyget utan där visas bara ett enkelt G. Det blir väldigt orättvist i och med att den ena eleven kanske inte alls bryr sig medan den andra faktiskt anstränger sig för att försöka nå det högre betyget. Det råder också stor skillnad på en elev som är närvarande och deltar på lektionerna men har IG på grund av bristande kunskap, än en elev som ständigt skolkar och också får betyget IG.
Det förekommer både positiv och negativ respons på det nya förslaget. Enligt skolminister Jan Björklund är det lättare för elever att höja sina betyg med en extra ansträngning om detta betygssystem införs. Många elever tycker idag att hur mycket de än anstränger sig så klarar de inte att nå upp till nästa betygssteg. Skolministern menar också att den nya skalan ska göra det lättare för eleven att se på vilken nivå han/hon ligger. Marie Granlund, som är skolpolitisk talesman för socialdemokraterna berättade för DN att ett nytt betygssystem kan leda till ökad stress hos eleverna och att pressen blir större på att lyckas bättre. Hon anser att betygsnivåer ökar risken för att man börjar jämföra elever på ett negativt sätt. Marie Granlund vill inte ha ett relativt betygssystem utan tycker att eleverna ska stimuleras och uppmuntras att läsa mer genom andra åtgärder.
Jag tycker det måste vara väldigt svårt för lärare att helt plötsligt behöva följa ett alldeles nytt betygssystem. Det kommer definitivt bli svårare att bedöma vilket betyg en elev bör ha när det tillkommer tre nya steg. Fast å andra sidan kan man ju säga att det i princip är samma betygssystem som vi idag har på prov och liknande. Lärare får lägga till ett minus eller ett plus efter ett betyg, men som slutbetyg på en kurs gäller inte dessa tecken.
Jag kan tycka att det gamla betygssystemet är bra eftersom jag tror att man känner mer press på sig när det är fler steg. Det kommer bli betydligt svårare att nå högsta betyg om man har ytterligare några steg och jag tror att lärare kommer tycka att det blir mycket svårare att betygsätta en elevs kunskaper eftersom man måste vara noggrannare. Vad som är bra med det nya systemet är att det blir rättvisare för eleverna. Det kommer att gynna de elever som ligger mitt emellan två betyg, vilket jag tror att väldigt många idag gör. Fler steg ger faktiskt rättvisare betyg och därför är jag för det nya betygssystemet!
Sara Rekvik Sp06