Mål A3 - Säljande presentation av fackbok
Stephan Ehlers och Christopher Gillberg - Aspergers syndrom
Min presentation av denna bok är säljande eftersom jag, efter att ha läst den, anser att det är en väldigt bra och informerande fackbok som är lättläst och enkelt uppbyggd.
Boken börjar med en mycket bra, kort och koncis "Inledning" där författarna sammanfattar bokens innehåll. Inledningen följs av "Historik och bakgrund" som beskriver lite historia bakom Aspergers syndrom. I denna korta text får man veta att det var Hans Asperger som upptäckte sjukdomen för lite drygt 65 år sedan efter en rad observationer och studier. Det var alltså efter honom som sjukdomen fick sitt namn - Aspergers syndrom. Sedan kommer ett litet stycke, "Förekomst", som berättar om förekomsten av sjukdomen, bland annat att det 1993 gjordes en undersökning som visade att mellan 0,4 och 0,7 % av alla 7-16 åringar hade kännetecken typiska för Aspergers syndrom. Man får även reda på att sjukdomen är vanligare hos pojkar än hos flickor.
Det första kapitlet, Beskrivning av symptomen, innehåller fem underrubriker - Begränsad förmåga till socialt umgänge, Speciella begränsade intressen, Krav på rutiner och tvångsmässighet, Tal-, språk- och kommunikationsproblem och Motorisk klumpighet. I kapitlet får man lära sig att Aspergers syndrom inte utmärker sig särskilt mycket under de första levnadsåren. Det är först i förskoleåldern som man brukar märka att någonting är annorlunda. Barnets sociala utveckling skiljer sig mycket från andra barns. Under tonåren blir många uppmärksamma på sin begräsade förmåga att förstå sig på andra människor vilket medför till att många då blir osäkra på om de sagt rätt saker, pratat lagom länge och så vidare. Andra speciella symptom är att: barn med Aspergers brukar utveckla speciella och begränsade intressen som brukar bestå livet ut, de brukar tidigt utveckla behov av rutiner, talutvecklingen är sämre än hos ett "vanligt" barn och det flesta med Aspergers även har motoriska svårigheter.
Begåvning och inlärningssvårigheter heter det andra kapitlet. Här får man veta att barn som lider av sjukdomen oftast är normalbegåvade, enligt en undersökning som gjorts i Göteborg. Andra undersökningar har visat att personer med lätt förståndshandikapp har symptom och problem typiska för Aspergers. Personer med sjukdomen brukar uppvisa ett visst mönster vid psykologisk testning. De lyckas bäst på tester som mäter språklig förmåga (ordförråd, allmän orientering osv.) och sämre på tester som mäter perceptuell förmåga (uppfattningen av former och mönster). Allra sämst lyckas de på tester där man ska utföra flera slag av uppgifter samtidigt och flexibelt pröva sig till en lämplig strategi vid problemlösning.
Associerade problem, som det andra kapitlet heter, beskriver vilka andra problem personer med Aspergers kan ha. Utöver motoriska svårigheter kan många barn ha koncentrationssvårigheter och vara hyperaktiva, vilket liknar symptomen vid ADHD och DAMP. Det kan vara mycket svårt att dra en gräns mellan svår DAMP och Aspergers syndrom, då ett barn under en åldersperiod kan uppvisa symptom på DAMP och senare istället passa in under diagnosen Aspergers syndrom.
Nästa kapitel är kort och heter Avgränsning mot autism. Det beskriver likheterna som sjukdomen har med autism. Sedan följer ett litet stycke, Diagnoskriterier, som berättar att det på senare tid har utarbetats diagnostiska kriterier för Aspergers som till exempel att personen måste vara normal eller högt begåvad.
Jag tycker att boken var, som jag nämnde ovan, väldigt lättläst och intressant. Något jag tyckte var väldigt bra var att det på nästan alla sidor i boken fanns kokreta exempel på situationer som personer med Aspergers har råkat ut för. Här följer ett exempel ur kapitlet "Begåvning och inlärningssvårigheter":
"Karl kunde läsa redan vid 4-års ålder. Vid skolstarten uppfattade man att han låg före sina klasskamrater intellektuellt, inte minst i matematik där han hade en speciell talang i att kunna multiplicera flersiffriga tal i huvudet. Mot slutet av mellanstadietiden bedömde läraren att han gått tillbaka i sin intellektuella förmåga och snarare låg efter sina klasskamrater".
Jag tycker att exempel som detta gör läsningen mer intressant och det blir roligare att ta del av informationen då det finns konkreta exempel.
För personer som vill bredda sina kunskaper om Aspergers syndrom så är detta en alldeles utmärkt bok. Jag rekommenderar den starkt!